Náklady na pracovnu, provozní dílnu v rodinném domě nebo v bytě poplatníka
V případě, že vykonává poplatník podnikatelskou činnost ve svém rodinném domě nebo v bytě, může uplatnit v souladu s ustanovením § 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů v základu daně náklady související s kanceláří, ateliérem, úřadovnou, pracovnou či provozní dílnou.
Vnitřní vybavení místností používaných k podnikatelské činnosti poplatníka je do ceny 80.000 Kč (včetně) jednorázovým daňovým nákladem a to každá samostatná movitá věc. Do pracovny jistě potřebuje psací stůl v ceně do 80.000 Kč, pracovní křeslo do této hodnoty, volně položený koberec do 80.000 Kč, nábytkovou stěnu, záclony, nástroje, nářadí. V případě vyšší ceny se jedná o hmotný majetek vymezený v § 26 odst. 1 zákona o daních z příjmů, který uplatňuje poplatník v nákladech prostřednictvím odpisů.
Uvedené platí bez ohledu na to, zda byt, rodinný domek či jiná nemovitost jsou anebo nejsou vloženy do obchodního majetku poplatníka.
Obdobně lze postupovat při uplatňování nákladů na kancelář, pokud má poplatník uzavřenou nájemní smlouvu na prostory k podnikání a chce uplatnit jejich vybavení v nákladech.
Fyzická osoba podnikatel může uplatnit v nákladech i alikvotní podíl pořizovací ceny nemovitosti používané k podnikání v podobě daňového odpisu. Nicméně takový postup nemusí být vždy optimální.
Pokud chce podnikatel uplatnit odpisy pořizované nemovitosti v základu daně, musí celou nemovitost vložit do svého obchodního majetku. To znamená, že pokud vede daňovou evidenci, musí v této evidenci nemovitost uvádět. Při daňovém odpisování pak postupuje podle znění § 28 odst. 6 zákona o daních z příjmů, podle kterého se při odpisování hmotného majetku, který je pouze zčásti používán k zajištění zdanitelného příjmu, se do výdajů k zajištění zdanitelného příjmu zahrnuje poměrná část odpisů. Tato poměrná část odpisů nemovitosti se stanoví podle vhodného kritéria, např. podle podlahové plochy dílny v poměru k celkové podlahové ploše rodinného domku.
V případě prodeje nemovitosti je však znevýhodněný skutečností, že prodej nemovitosti je osvobozen v takovém případě až po 5 letech po vyřazení z obchodního majetku nikoliv po 5 letech vlastnictví nemovitosti (jako je tomu v případě nevložení nemovitosti do obchodního majetku).
Provozní náklady jako elektrická energie, teplo spotřebované v úřadovně v rodinném domě nebo bytě může uplatnit alikvotním podílem např. podle podlahové plochy.
Náklady na opravy a údržbu prostor užívaných k podnikání, např. vymalování místnosti, výměnu oken apod. může uplatnit za předpokladu, že jako vlastník předmětnou nemovitost vloží do obchodního majetku. To znamená s dopady výše uvedenými výše. V opačném případě jsou vynaložené náklady daňově neúčinné.
Důležité je rozlišovat, zda jde o opravu majetku, anebo technické zhodnocení na odpisovaném majetku, vymezené v § 33 zákona o daních z příjmů. Technické zhodnocené uplatňuje v nákladech prostřednictvím odpisů a to pouze tehdy, pokud předmětnou nemovitost vloží do obchodního majetku.
V případě, že je poplatník v nájmu, může uplatňovat též nájemné prostor rodinného domu nebo bytu a dále i náklady na opravu a údržbu předmětných prostor v souladu s nájemní smlouvou. V případě nájmu výše uvedené omezení nákladů na opravy a údržbu neplatí.
Pokud v prostorách vlastního rodinného domu nebo bytu nezařazeného v obchodním majetku nebo i v pronajatých prostorách, které používá podnikatel pro podnikání, provede výdaje charakteru technické zhodnocení, avšak do limitu 80.000 Kč za kalendářní rok, jedná se o daňový náklad, zde žádné omezení není. Může se jednat například o výdaje za okenní žaluzie, výkonnější osvětlení, odolnější podlahovou krytinu.
V případě, že by výdaje překročily 80.000 Kč, jednalo by se o technické zhodnocení předmětné nemovitosti, které lze uplatnit v základu daně pouze prostřednictvím daňových odpisů hmotného majetku. Jedná-li se o rodinný dům nebo byt ve vlastnictví podnikatele, lze technické zhodnocení odpisovat spolu s pořizovací cenou domu nebo bytu za pouze předpokladu, že nemovitost zařadil do svého obchodního majetku a uvádí ji tak v daňové evidenci (v evidenci majetku).
Pokud je v rodinném domě nebo v bytě v nájmu, může výdaje na technické zhodnocení přesahující částku 80.000 Kč odpisovat, pokud bude mít k odpisování písemný souhlas vlastníka nemovitosti.
Vedle pracovny může mít ve svém domě i pracovní archiv. V něm uchovává pouze pracovní materiály. Do archivu má přístup pouze podnikatel, jeho využití pro osobní potřebu je tak vyloučené. Podíl podlahové plochy využívaný pro podnikání na celkové podlahové ploše domu se tak zvýší a podnikatel bude vykazovat vyšší daňové náklady.
Komentáře