Uspořádejte reklamní soutěž a výhru uplatněte v daňově účinných nákladech
Uspořádejte pro své zákazníky z důvodů propagace svého podnikání reklamní soutěž a uplatněte náklady na výhru jako daňově účinné.
Pokud se rozhodnete z důvodů propagace firmy uspořádat pro své zákazníky reklamní (marketingovou) soutěž, musíte dodržet určité podmínky. Spotřebitelská soutěž nesmí tak mít znaky hazardní hry regulované zákonem o hazardu. Nesmí se např. jednat o hru, jejímiž základními znaky je vklad, náhoda a výhra. O výhře nesmí rozhodovat náhoda nebo předem neznámá okolnost. Proto místo prvku slosování musí být v reklamní soutěži prvek jiný, např. dovednostní, vědomostní (o výherci rozhoduje objektivní správnost odpovědi na položenou otázku), může se jednat o rychlostní a výkonovou soutěž (výherce soutěže je určen na základě rychlosti či výkonu), kreativní soutěž (princip výběru nejlepšího příspěvku do soutěže). Soutěž s takovými pravidly je posuzována jako reklamní soutěž. Náklady s ní související jsou posuzovány u pořadatele jako náklady na reklamu a propagaci daňově účinné podle ustanovení § 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů.
V případě, že cena z reklamní soutěže nepřevýší částku
10.000 Kč, je v souladu s ustanovením § 4 odst. 1 písm. f) zákona
o daních z příjmů osvobozena u fyzické osoby od zdanění.
Je-li výhra v reklamní soutěži vyšší než 10.000 Kč a výhercem je
fyzická osoba, podléhá taková výhra podle § 36 odst. 2 písm. i) zákona
o daních z příjmů srážkové dani v sazbě 15%.
V případě, že je cena v nepeněžní formě, může pořadatel reklamní
soutěže uplatnit postup podle ustanovení § 24 odst. 2 písm. u) zákona
o daních z příjmů, daň zaplatit za výherce a uplatnit ji jako daňově
uznatelný náklad. Je-li tedy např. hodnota nepeněžní výhry včetně DPH
100.000 Kč, odvede pořadatel daňové správě daň ve výši 15% z částky
100.000 Kč, tedy 15.000 Kč. Zaplacená daň z příjmů fyzických osob ve
výši 15.000 Kč z věcné výhry za poplatníka je daňovým výdajem,
rovněž je daňovým výdajem hodnota výhry 100.000 Kč. V případě
peněžní výhry by daň byla rovněž 15.000 Kč, výherce by obdržel
peněžní výhru 85.000 Kč.
Pokud plátce opomene srazit 15% daň z reklamní výhry a dodatečně tuto
povinnost splní a daň uhradí, nemá povinnost tzv. brutace v souladu
s ustanovením § 38s zákona o daních z příjmů (při tzv. brutaci je
základem daně pro výpočet daně částka, z níž by po sražení daně
zbyla částka, která byla plátcem daně skutečně vyplacena). Brutaci
provede až správce daně v rámci daňové kontroly.
Z pohledu plátce DPH je třeba se vypořádat s přiznáním daně
z přidané hodnoty z nepeněžní výhry. V souladu s ustanovením §
13 odst. 4 písm. a) a § 13 odst. 5 zákona o DPH se za zdanitelné
plnění za úplatu považuje poskytnutí obchodního majetku bez úplaty, pokud
byl u tohoto majetku uplatněn odpočet daně z přidané hodnoty. Pokud by
tedy plátce neuplatnil nárok na odpočet daně, poskytnutí věcné výhry by
nemusel zdaňovat daní na výstupu. Přiznaná daň z přidané hodnoty je
v tomto případě daňovým nákladem v souladu s ustanovením § 24 odst.
2 písm. ch) zákona o daních z příjmů (daň souvisí s daňovými
výdaji).
Komentáře