Výrobek „zdarma“? Jaké je optimální daňové řešení?
Daňově optimální se jeví pro poplatníky z pohledu zákona o daních z příjmů i zákona o dani z přidané hodnoty neposkytovat zákazníkům nic zdarma! Řešením je utvoření jedné ekonomické transakce, v jejímž rámci je poskytnuta zákazníkovi sleva resp. plnění „zdarma“.
Za reklamu lze považovat i „marketingové akce“ prodejce, který svým zákazníkům za určitých podmínek poskytne naturální bonus. Forma naturálního bonusu pro zákazníka může být „výrobek zdarma“ k jinému zakoupenému výrobku nebo jeho prodej za symbolickou 1 Kč.
Lze však doporučit, aby poplatník (s výjimkou reklamních a propagačních předmětů a vzorků) neposkytoval svým zákazníkům nic zdarma. Zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty a tedy ani správci daně to nemají rádi. Lze doporučit v rámci takových marketingových akcí prodat předmětný „dárek“, resp. naturální bonus za symbolickou cenu, např. i 1 Kč. Cílem takové marketingové akce je přeci zvýšení tržeb, takže v konečném důsledku zvýšení zisku a tedy i daně z příjmů. Náklady na pořízení takového zboží jsou pak daňově účinné, rovněž bez dalších dopadů do DPH.
Pokud nabízí poplatník svým zákazníkům k prodanému kusu zboží navíc další kus jiného zboží „zdarma“, postaví celou transakci na tom, že mu další kus zboží prodá za běžnou cenu. Ke konečné částce za oba kusy zboží poskytne zákazníkovi slevu ve výši hodnoty zboží poskytnutého „zdarma“. Nesmí se zapomínat na obecnou a důležitou zásadu: nic neposkytovat svým zákazníkům zdarma! Utvořit jednu ekonomickou transakci, v jejímž rámci je poskytnuta zákazníkovi sleva.
Komentáře